– 16 falles de Gandia tindran escenes ecològiques. Xavi Ródenas ha recomanat a la ciutadania que s’implique en aquesta iniciativa  recorrent els monuments fallers de la nostra ciutat “perquè és un esforç que fan les comissions i cal saber recompensar-lo amb les nostres visites i comentaris”.

– Com a novetat, enguany es repartiran tres banderins entre les 16 Falles que opten al premi a la millor escena ecològica, en lloc d’un premi per secció. Cal utilitzar en la seua construcció materials amb menor impacte mediambiental, com ara fusta, tela o cartró.

– El premi, inactiu des de 2011, es va reprendre l’any passat i aquesta edició compta només amb la col·laboració de l’Ajuntament i la Federació de Falles de Gandia.

El regidor de Gestió Responsable del Territori, Xavier Ródenas, ha comparegut aquest matí davant els mitjans de comunicació acompanyat pel president de la Federació de Falles de Gandia, Telmo Gadea, per a presentar el premi a la millor escena ecològica de les Falles 2019.

És el segon any consecutiu que s’aposta per aquesta iniciativa. El guardó va estar inactiu des de 2011 i l’any passat es va reprendre gràcies a la col·laboració del govern municipal amb la Federació de Falles de Gandia i una empresa de la nostra ciutat.  Enguany no es compta amb el patrocini privat. L’aposta pel medi ambient s’està consolidant i, segons les paraules de Gadea, “estem en l’etapa 2.0 de les Falles ecològiques”.

Gadea ha agraït la gestió de Ródenas, no solament en la seua etapa de polític sinó la seua col·laboració des de fa anys com a tècnic. L’executiva actual de la Federació de Falles, aposta per una política de reciclatge i d’emprendre quantes accions siguen necessàries en l’àmbit ecològic per a minimitzar l’impacte dels residus que generen les falles i el seu caràcter invasiu dels espais públics. Facilitant i donant suport a tota iniciativa ecològica que promoga el reciclatge i pose en valor el respecte pel medi ambient. De fet, s’està apostant des de fa tres anys pel reciclatge del vidre i l’any passat es va recuperar el banderí la millor escena ecològica.

Un total de 16 Falles s’han presentat al premi. Com a novetat, en 2019, en lloc de tindre un premi per secció, hi haurà tres premis que es repartiran entre totes les comissions que presenten escenes ecològiques.

Les comissions falleres no podran utilitzar en l’escena del seu monument que opte al banderí cap material que, a l’hora de cremar, contamine (plàstics, vernissos, coles sintètiques). Es busca la utilització de materials tradicionals com la fusta, la tela o el cartó. “La idea seria que les comissions més xicotetes s’atreviren, no solament a fer l’escena ecològica, sinó tota la falla ecològica. Seria una bona tendència i parlaríem d’una nova secció: la de les falles tradicionals, les artesanes”, ha comentat Gadea, qui ha agraït a l’ajuntament no solament el seu patrocini econòmic sinó el seu assessorament i la seua participació amb el jurat, que tindrà una perspectiva no solament artística sinó tècnica a l’hora d’emetre el seu veredicte.

Finalment, Ródenas ha recordat que Gandia ha sigut una abanderada quant a crítica local i aquesta ha estat vinculada a la crítica ecològica. Així mateix, ha recomanat a la ciutadania que s’implique en aquesta iniciativa  recorrent els monuments fallers de la nostra ciutat “perquè és un esforç que fan les comissions i cal saber recompensar-lo amb les nostres visites i comentaris”.