Xavier Ródenas. BLOC-Iniciativa-Verds. Compromís per Gandia

Vaig prendre el meu compromís fa molts anys, crec que en tenia 16 quan vaig decidir que mai votaria ningú que defensara els rics i els poderosos. Aquest pensament, que dia rere dia ha anat creixent de forma exponencial, es va veure justificat continuadament durant tota la meua vida fins ara mateix. Els rics i els poderosos sempre es defensen a ells mateixos, a ells i als qui tenen al darrere (lobby’s se’n diuen). La crisi que estem patint l’han generada els rics, l’ha generada la combinació de dos lobby’s enormes, la banca i la construcció, i ells saben bé que necessiten de partits polítics que els faciliten el treball.

Mai aposten a un sol cavall, tenen dues opcions: la primera l’han parida ells, són ells mateixos, el rics, el Partit Popular, l’altra és fàcil de convèncer, no costa gaire de camelar, sempre els prefereix front altres possibles socis: el PSOE. Crec en la política, crec que és l’instrument de la gent per canviar la realitat, per impedir que els poderosos i els rics es beneficien del sistema social on vivim. Per això estic escrivint aquest article des d’aquesta columna, perquè vaig decidir que el meu compromís es diguera Compromís per Gandia, una coalició que al meu país, al País Valencià, ha lluitat més que ningú contra els poderosos, i que a Gandia, s’ha guanyat el meu respecte amb molt de treball i lluitant cada dia des de fa quatre anys contra els poderosos, contra el grup polític d’arquitectes que ara es diuen paisatgistes i els seus socis de govern. Aquesta gent que defensa el lobby de la construcció ha vomitat boulevars, ciutats olímpiques, camps de golf, han dissenyat PAI’s amb l’únic propòsit d’assegurar per a un present i per a un futur immediat tot un conjunt de terres per urbanitzar. El PP de Mut, amb qui ha pactat el PSOE, no s’ha detingut només en aquestes propostes que el moviment ecologista i l’oposició del BLOC han aconseguit en diverses ocasions impedir; han ursurpar terreny públic per construir edificis públics que haurien d’haver anat en terreny urbanitzable i no en un d’ús públic (jardins). Si voleu exemples, la meitat del parc del País Valencià, el parc d’Ausiàs March, el parc de Joan Fuster, la rotonda de Gandia TV…

Vivim una crisi, una gran crisi, que han provocat els rics; jo crec que l’eixida d’aquesta crisi no pot ser semblant al camí pel qual es va arribar. És l’hora de canviar el model amb solucions justes i un model nou, humanista i respectuós. Aquest model està sempre amb els que posen els valors socials per sobre dels diners, el que tradicionalment hem vingut a definir com l’esquerra. Aquí és on estan les idees i les solucions; mai, amb els rics, mai amb la dreta, perquè ells fan de la societat el seu negoci particular.

Prompte el lector podrà triar. Jo li demane que trie l’esquerra; però no la que s’autoanomena com a tal i negocia amb els rics. No, no, li demane que siga l’esquerra, a quasevol dels partits que la defensem, potser tots humils, però amb il·lusió i idees. Si confia un poc més, m’atreviré a demanar-li que es decidisquen per un compromís ple d’idees factibles, com és el Compromís per Gandia, el compromís que conformem la gent del BLOC i un bon grapat de persones independents. Portem sumant idees des de fa temps, tenim un gran programa que estem explicant ja, fa dies que estem submergits amb totes les eines d’internet demanant opinions, debatint, enquestant gent… Hem consultat molts col·lectius i no voldríem deixar-nos ningú que volguera participar. A mi, els companys i companyes del BLOC em van demanar que els acompanyara, des de la posició humil de qui li agrada la natura i li apassiona la política com a instrument de canvi social, i em vaig animar a seguir-los.

Tots plegats hem dissenyat un programa ambiental fabulós, que parla d’un nou model territorial, d’un nou model de ciutat, d’una ciutat revolucionària, que genere una economia responsable amb el territori, viva i estable, que no tinga que viure amb la por de qui veu com s’apara la construcció i no hi ha res més. Hem omplit el programa amb projectes concrets, avaluats econòmicament, descrits i plantejats per posar en marxa demà mateix. Encara hi ha dies per davant i pots dir la teua, si vols encara podem incloure la teua idea, sempre que siga respectuosa amb la terra on vivim. Mentrestant, et convide que t’apropes el dia 25 de març a la Mancomunitat de Municipis de la Safor, a les 20 hores, per presentar-te les nostres propostes ambientals. Apropa’t per escoltar el que et proposem, per escoltar com crearíem un nou model territorial, una Gandia veritablement verda i sostenible. Apropa’t per comprovar si hem afegit la teua idea, si és que la vas fer; apropa’t per fer un desig en verd i debatre’l; estarem allí per escoltar-te i sumar-lo al nostre projecte. Volem que, amb el nostre verd, estiguen tots els colors del verd. T’hi esperem!