Gandia acollirà la 3a edició del Recercat País Valencià, que es celebrarà al Museu Arqueològic de Gandia i a Foment el 7 i 8 de juny, prenent el relleu d’Aielo de Malferit (2022) i Guardamar del Segura (2023).

L’ha presentada aquest matí la primera tinenta d’Alcaldia i regidora de Memòria Democràtica i Patrimoni històric, Alícia Izquierdo, acompanyada del vicepresident de la Federació d’Instituts d’Estudis del País Valencià, Fedibes-PV, Francesc Aracil, i del director tècnic i patró de la Fundació Institut Ramon Muntaner, Andreu Ginés.

«El Recercat té un doble objectiu: ser el punt de trobada anual de les entitats de recerca local i comarcal i un aparador de l’activitat ingent d’aquestes entitats per al conjunt dels assistents. Els centres i instituts d’estudis són entitats arrelades territorialment, responsables de la cultura de proximitat; en definitiva, són el pal de paller de l’activitat cultural de molts municipis i comarques, ja que estan esteses per tot el territori. A Gandia tenim un clar exemple amb el CEIC Alfons el Vell, molt implicat en l’organització de les jornades», ha recordat Izquierdo.

Actualment, hi ha més de quatre-centes entitats de recerca local en el conjunt dels territoris de parla catalana, de les quals més d’una cinquantena es localitzen al País Valencià.

A més a més, des del 2021, el Recercat també compta amb la presentació dels ateneus, a través de la Federació d’Ateneus de Catalunya, fet que completa la participació de l’associacionisme cultural de base.

D’aquesta manera, durant el Recercat els centres d’estudis i els ateneus són els protagonistes de tot un conjunt d’activitats obertes al públic que inclouen exposicions, presentacions i taules rodones, que reflexionaran sobre memòria democràtica i cooperativisme.

«Entre els actes programats destaquen les exposicions i mostres de publicacions; l’Audiovisual i taula de debat ‘Memòria del cooperativisme: experiències de lluita i autoorganització’ o la taula redona ‘La lluita per la Memòria Democràtica: continuar avançant malgrat l’auge de l’extrema dreta. L’experiència des dels àmbits local i comarcal’». Ginés ha recordat que les activitats seran obertes, però en algunes cal inscripció prèvia, com és el cas del dinar o les visites guiades.

«El III Recercat PV també acollirà dissabte a la vesprada l’Assemblea General de FedinesPV, que reuneix a més de 40 entitats federades al nostre territori, que són la majoria de les entitats que fan una feina admirable en la investigació i difusió cultural local i comarcal», ha conclòs Aracil.