Compromís per València exigirà que s’allibere del pagament de l’impost de la plusvàlua a les persones victimes d’una execució hipotecària, tal i com ha aprovat recentment l’Ajuntament de Gandia per unanimitat.

El vicealcalde de València, Alfonso Grau, va reptar Compromís a que li indicaren un sol exemple d’un consistori on s’aplicaren aqueste mesures.

Gandia/València, 14 de juny de 2013.-
Els portaveus de Compromís a l’Ajuntament de València, Joan Ribó, i a l’Ajuntament de Gandia, Lorena Milvaques, han fet una reunió de treball per tal d’analitzar les ajudes que recentment ha aprovat l’Ajuntament de Gandia per compensar del pagament de l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana en els supòsits de pèrdua de la vivenda habitual per un procés d’execució hipotecària.

Al ple de l’Ajuntament de València celebrat el passat més de març, el Partit Popular va rebutjar una moció presentada per la Regidora de Compromís Consol Castillo, en la que demanava que “es compensara del pagament de l’impost conegut com la Plusvàlua, a les famílies que han perdut la seua vivenda habitual com a conseqüència d’un procés d’execució hipotecària”.

Així mateix al Ple celebrat el passat mes de maig es va tornar a reproduir la discussió en relació a la proposta de Compromís. En aquesta ocasió el vicealcalde Alfonso Grau va reptar a Compromís a que l’indicaren un sol exemple d’un ajuntament on s’aplicaren aqueste mesures. Durant la visita que han realitzat la portaveu del Grup Municipal de Compromís per Gandia Lorena Milvaques i el regidor Facund Puig al Grup Municipal Compromís, s’ha estat analitzant la proposta recentment aprovada per unanimitat de tots els grups polítics amb representació a l’Ajuntament de Gandia.

En aquest sentit, la regidora nacionalista Lorena Milvaques ha manifestat que la moció aprovada a l’Ajuntament de Gandia és “un xicotet gest que podrà ajudar a famílies que estan passant per moments molt difícils”, però ha aprofitat per criticar que “el Reial Dercret 6/2012, del Govern Rajoy es queda molt curt ja que sols afecta a les persones amb risc d’excluió social, cosa que deixa fóra una gran part de ciutadans que havia adquirit les seues vivendes en ple boom urbanístic”

Per la seua banda, Joan Ribó ha assenyalat que dur endavant esta iniciativa és de justícia en atenció a que “l’impost grava justament l’increment del valor dels terrenys produït al llarg del període que es manté la propietat i si a l’hora d’entregar la vivenda en dació aquest no es suficient per cobrir l’import de la hipoteca vol dir que no hi ha hagut tal increment sinó més be el que hi ha hagut es un decreiximent i gravar el decreiximent patrimonial colisionaria fortament amb el principi constitucional que el sistema tributari ha de ser progressiu i no confiscatori”.

Els regidors de Compromís han coincidit en la discriminació que patim les comunitats de règim comú atés que la manca de capacitat normativa en relació als Impostos fa que els Ajuntaments han de suportar el cost via ajudes socials, mentre que l’Estat no renuncia ni a l’exacció ni al cobrament  dels impostos i els territoris forals han pogut exonerar directament del pagament de l’impost a totes aquelles persones que han estat víctimes d’un procés de desnonament.

Finalment, els Regidors de Compromís han valorat molt negativament l’avantprojecte de Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local, que ha presentat el Partit Popular ja que és una reforma “que atenta greument contra l’autonomia local i per a afavorir a les Diputacions Provincials i així augemntar el clientelisme polític, de fet al projecte no hi ha cap mesura per a simplificar o racionalitzar l’estructura organitzativa”.